Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Julklappssäck

Direktlänk 0 Kommentarer

Detta är döttrarnas julklappssäckar packade och klara! För några år sedan sydde jag vars en säck åt flickorna till deras julklappar. I ärlighetens namn var det av tidsbrist/lathet för att slippa packa in allt.
Med tanke på döttrarnas miljöengagemang är den officiella versionen dock att säckarna syddes för undvika det traditionella sopberget av julklappspapper. Det bästa med dem är att de går att återanvända år från år...
Trots att "lillan" hunnit fylla 18 och varit bosatt på Irland under hösten var ett av önskemålen inför julen att hon skulle få ett garnnystan i julstrumpan när hon vaknade. Detta nysta börjar i strumpan och löper sedan härs och tvärs genom hela huset för att slutligen leda fram till julklappssäckens gömställe...
Om någon vill följa detta ekologiska julklappstips så kan jag berätta att säckarna är sydda av kraftig vadmal (Engelska armens uniformstyg) Broderierna är gjorda på en MC11000 och slutligen skar jag upp lodräta hål med jämna mellanrum att dra sidenbandet genom.
Ps, första åren drog jag dessutom ett stadigt buntband runt i hålen för att förhindra eventuella tjuvtittar Ds
Jag vill med detta inlägg passa på att önska en riktigt fröjdefull, slöjdefull jul!

« Äldre Start Nyare »