Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Stora sjöslaget uteblev

Direktlänk 0 Kommentarer
Hur klarade vi oss utan datorn och kanonen... Under alla år har jag låtit treorna börja sin textila kunskapsresa på slöjden med att karda och tova och det är lika underbart varje gång. Riktigt underbart blev det när Tova var klart. För att visa hur man tovar en platta "live" så måste jag ju visa hela förloppet och det tar minst 12 minuter. Nu när jag kan visa filmen som är klippt så att endast de olika momenten visas en liten stund tar det bara 2, 5 minuter att visa. Dessutom behöver jag inte plocka fram någonting, jag bara klickar igång filmen via projektorn slår mig till ro och tittar med barnen. Alla ser lika bra och kan skrida till verket direkt, när ullplattorna är färdiga och sköljda och salen fin igen så märks det verkligen att vi har sparat 10 värdefulla minuter av 80 minuters passet. Alldeles lagom för att hinna visa filmen om hur man sen nålfiltar ett motiv. I dag hann vi även kika lite på vad tidigare elever gjort på @tt slöjda.
Slöjd + dator = Sant!

« Äldre Start Nyare »