Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

ISLAND

Direktlänk 0 Kommentarer
Höststormen viner utanför ateljéfönstret och jag sitter med min fina goa Islandskofta på mej. Minnena kommer från en ovanlig resa till ett ovanligt land. Naturen är verkligen annorlunda på denna fantastiska ö.

Som ordförande i Svenska ämnesrådet för slöjd representerar jag Sverige tillsammans med Peter Hasselskog i NST - Nordiska slöjd- och textillärarförbundet som höll sitt årliga möte i Reykjavik Lördagen den 5 juni i år.
Mina tankar från mötet som är skrivna till Ämnesrådets sida finns HÄR:
Protokollet från mötet finns HÄR:
och NSTs hemsida Finns HÄR:
Här har vi hela den Nordiska delegationen på trappan till Hushållningsskolan där vi bodde.

Eftersom att jag aldrig hade varit på Island tidigare passade jag på att ta tre dagar extra ledigt och semestra lite i samband med mötet. Bland annat så tog jag en flygtur till norra delen. I juni var sommaren på gång men det låg fortfarande snö på bergstopparna. När jag tittade ut genom förstret såg jag helt plötsligt hur mönstret till de fina Islandsollarna tecknade sig som kransar runt bergstopparna! Så häftigt!!!
Är detta inspirationen till Islandsollarnas mönster?
Dessa härliga koftor kommer vi att få glädje av i många år!
« Äldre Start Nyare »