Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Växtfärgning med år 5

Direktlänk 0 Kommentarer
Äntligen hemma, trött men lycklig efter en heldag på stranden med våra femmor. Vi har växtfärgat garn som vi ska använda att väva bilder av. Här är de stolta eleverna med dagens skörd!

Visst är det lite jobb för att förbereda växtfärgningen, men när vi väl är igång och alla är engagerade och samarbetar så är det verkligen värt allt och lite till... Årets femmor var fantastiska. Vi har ett väl utarbetat system för hur alla ska veta exakt vad de ska göra och vad de ska ta ansvar för. De får helt enkelt dra en lott med en siffra och en färg, som sen styr deras uppgifter hela dagen. Vi lärare kan verkligen få tillfälle att i lugn och ro studera våra elever under en hel dag. Vi ser hur de löser gemensamma uppgifter, vem tar vilken roll i gruppen, aktivitetsnivå, samspel mellan olika individer mm. Det vi lär oss om barnen denna dag är till stor hjälp när vi möter eleverna i salarna resten av året. Klasslärarna brukar vara med, och då ger de eleverna en svenskuppgift: att skriva och berätta om dagen. Dessa texter redovisar eleverna sedan i sin slöjdportfolio på @tt slöjda. Då har de uppfyllt mål, både i Svenska och Slöjd samtidigt.

Fler bloggar om växtfärgningstraditionen finns här: http://slojdnu.blogspot.com/search?q=Vi+badar

Nu har jag  sand i håret och över allt: Vid ett illa valt tillfälle slog jag vad med just denna klass att jag skulle klara uppkörningen till MC på första försöket. Om jag inte klarade det skulle jag slå en kullerbytta inför hela klassen. Jag har visserligen tagit MC-kort, men inte på på första försöket, så i dag passade jag på att försöka slå kullerbyttor medan vi väntade på att indigofärgen skulle dra på. Och fick godkänt - med tvekan - till slut.



« Äldre Start Nyare »