Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Julkort

Direktlänk 2 Kommentarer

Slöjd + Dator = Sant! 
Med denna QR-kod ber vi på slojd.nu att få önska er alla en riktigt
God Jul
När jag var på väg till Nordiska Museet visade Helena mig en bild på hur de hade skapat en QR-kod med chokladpraliner!


Micke min digitala mentor i Stockholm fick ägna kvällen åt att lära mig dels hur man skapar QR-koder med hjälp av exempelvis detta program. Dels hur man laddar ner en App till mobilen för att läsa QR-koden med, exempelvis QRReader.

På väg hem från Stockholm bläddrade jag i en damtidning och där fanns små QR-koder lite varstans. Yes, det funkade! Genom att scanna den lilla koden som fanns i tidningen med min mobil kom jag till olika reklamfilmer på nätet, fiffigt.

Symetrin i QR-koden fick mej att "gå igång" och när jag kom hem och visade Moa reagerade hon med att lägga QR-koden som pärlplatta.
 Tyvärr så gick den inte att läsa med mobilen, men den blev fräck ändå! Micke sa något om att scannern sökte räta vinklar, hm då borde det fungera med korsstygn...
Och yippie, det gick att "läsa" korsstygnsbroderiet! Det är "sånt" som kan få mig att hoppa runt och skrika Yippie en stund... och därför vill jag dela med mig av den glädjen.
I Slöjdlexikon kommer QR-korsstygnsmönster inom kort. Ex God Jul, Hej, Jag älskar dig, Förlåt, Jag älskar slöjd.
Fler förslag/önskemål?

Mina elever gick igång på QR-koder när de insåg att man kan skapa hemliga (kärleks) meddelande. Ett digitalt alternativ till Sossa lolla gogg, foffinonntott ... eller hur det nu var vi höll på att koda ord på som barn.
Några elever bad till och med om länken till Slöjdlexikon så att de skulle kunna se hur man broderar korsstygn!

Vi önskar er alla en slöjefull fröjdefull jul.
Brodera väl...

  2 Kommentarer :

Anonym skrev 19 december 2011 kl. 00:38

Sån fantastisk ide! Det ska jag absolut låta mina elever göra till våren, blir nog lite julkort för min del=)

Fröken slöjddidaktik skrev 20 december 2011 kl. 00:39

Hej å hå så ljuvligt för ögonen. QR-koder är något helt dagsnytt för mig, va spännande!

- Kokalolasosfofinontot!

God Jul Inger!

önskar jenny

« Äldre Start Nyare »