Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Virka cirkel

Direktlänk 0 Kommentarer

Tisdagar är veckans "gulddag" då undervisar jag på Alfredshällskolan i Bjärred.

Till min hjälp har jag 2 datorer och en projektor. Mina elever har varit med så länge och är så vana vid att "fråga datorn" så för det mesta kan jag klicka fram en film när en elev frågar om en specifik sak. Men ibland blir det stopp och därför håller vi på att fylla i de luckor som finns i Slöjdlexikon.

Film på hur man trär tråd i en spolkapsel sitter finns nu i Sy - Om symaskinen - Trä tråd i maskinen. Den är det många som efterlyst...

Hur börjar man virkningen?
Hur kommer man vidare efter luftmaskorna?
Nu finns tre nya filmer som visar det.
Fasta maskor, vänd och virka vidare.
Fasta maskor, runt som en tunnel

Och sist men inte minst starta i cirkel, som börjar amigurumis mm. I väntan på att virkningen ska komma in i Slöjdlexikon så ligger virka cirkel på youtube. http://www.youtube.com/user/slojdnu
« Äldre Start Nyare »