Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Korgflätning och stickning

Direktlänk 0 Kommentarer
Nu sitter jag och försöker få tekniken på blekinge tekniska högskolans elevhemsida att fungera, enerverande!

jag håller på med en tröja som i nuläget ser ut såhär

Garnet är som blev över från Slöjdklubben och är hysteriskt gris-skärt. Därför är min tanke att jag ska färga den när den blir klar, förmodligen i ett härligt indigo-bad! Garnet är tunnt och jag har stickat med stickor 5 eller 6 så den är härligt lös, nästan så att jag är lite rädd att jag kommer att fastna i saker sen.

Min första tanke var att jag skulle göra en lång stickad krage som hänger ner, precis som jag också har gjort, men när det blev klart tycker jag är det är sådär snyggt. Jag gillar inte riktigt att det är avigsidan som syns ut.

Därför kommer jag nog att repa upp det och virka på en snygg halsringning istället precis som armarna och kanske en bård längst ner. Jag tror det kan bli bra!

Igår var jag på andra träffen på Slöjdhandledarutbildningen anordnad av Kalle Forss på hemslöjden. Vi flätade krogar, pratade om korgflätning och besökte folkkonst och design utställningen på kulturen (så fin! har ni inte sett den, gör det!! http://www.kulturen.com/02_just_nu/02_aktuellt_pa_museet/folkkonst_2009.asp)  

Korgflätning faschinerar mig. Man har hittat korgar som är typ 9000 år gamla, flätade med ungefär samma tekniker som vi flätar med idag. Korgflätningen utveckades snabbt och nådde snabbt sin topp, och även fast flättekniker utvecklas nu så blir de inte mer avancerade, bara annorlunda. Både keramik och vävning tros stamma från flätningen, men man vet inte riktigt Jag tycker att det är spännande att tänka på! Jag känner att jag vill lära mig mer, mer och mer om hur människor levde förr, och gjorde förr. Ska ta en bild på korgen jag gjorde och lägga upp.

Over and out!
« Äldre Start Nyare »