Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Folkdräktsburkan

Direktlänk 1 Kommentarer
Nu sitter jag här i Almedalen och njuter av en saffranspankaka på Hedbergs musikcafé, (ett måste om man är i Visby) mysigt ställe med gratis Internet bra vegansk och vegetarisk mat! Nu när jag har en såndär telefon med Internet, passade jag på att kolla facebook och fick syn på det här blogginlägget! http://www.kravallslojd.se/s2/Bloggen.html. En fråga som borde få mer utrymme i media och i slöjdundervisningen tycker jag!

  1 Kommentarer :

Inger Degerfält skrev 6 juli 2011 kl. 15:09

Hej Moa! Tack för ditt inlägg. Jag vet att Sara och jag pratade om vilka signaler vi sänder ut när vi står som "tre trallande jäntor" i våra folkdräkter på bloggen. Vi kom överens om att ha kvar bilden och vägra låta något parti få "äganderätt" på att bära dräkt. Jag har alltid burit min folkdräkt med glädje och känner en väldig lycka över att ha gjort den själv. Jag kommer bära den med stolthet tills jag dör, därför hoppas jag givetvis att fler använder sina dräkter i många sammanhang. Mitt intresse för dräkten hänger samman med mitt intresse för textil och om vi hade kunna ha fler bilder på introsidan kunde vi haft den där vi står i våra Isländska ollar eller en där vi bär våra Indiska Saris, eller bilden på Sara där hon är så underbart vacker i sin Thailändska dräkt. Nåväl den sötaste bilden av alla är i alla fall när Saras Thailländska väninna lånade min dräkt en midsommar och hade sin egen schal till! Sara, vet du var den bilden kan finnas?

« Äldre Start Nyare »