Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Favoriter från Hantverksmässan

Direktlänk 0 Kommentarer
Här är årets fynd från Hantverksmässan i Båstad. När jag kom hem önskade jag att det blivit fler: Det fanns så mycket fint! Som tur är har jag sparat visitkort från några slöjdare som jag kan söka upp själv på egen hand.

Småduk, täljämnen, tovad fågel, silverring, smulbräda, ostbrickor och en härlig luva till vintern blev årets fynd på Hantverksmässan i Båstad.

Riktigt roligt var det att träffa en vävande konsthantverkare och tillika textillärarkollega från Östergårdsskolan i Halmstad: Nina Floderus, som vävt den fina småduken på bilden. Hon berättade att hon har inte mindre än sex (6) vävstolar i gång i sin slöjdsal samtidigt. Så imponerande! För hur ska eleverna kunna förstå hur ett tyg är uppbygt om de aldrig fått möta en väv? Att få sätta sig vid en vävstol och slå in inslag på inslag är en fantastisk känsla, och alla kan väva! Känslan när hela kroppen samspelar och skytteln löper, tramptag för tramptag och bomen  slår till, den känslan glömmer man aldrig. Heja dig, Nina som håller igång!  Hoppas att ditt arbete kan inspirera andra, och ge trångbodda lärare argument att kräva större slöjdsalar!

Jola Glimäng är flitig vid stickmaskinerna och jag köpte en härlig grönrandig mössa från Jola Design. Gert Grimberg från Skåneslöjd höll täljkurs, och sålde knivar och täljämnen av lind. Fiffigt att kunna köpa färdigt! Från Skåneslöjd köpte jag också ett par gulliga ostbrickor. En praktisk smulskärbräda från Boslöjd i Gullabo köpte jag, och den lilla tovade fågeln får följa med till skolan som inspiration. Både Helena, min väninna Anna och jag föll för ringar från SilverRingen som var gjorda av gamla skedar och gafflar i silver och nysilver; ett härligt återbruk. När jag dessutom hittade en med monogrammet 'S' var jag naturligtvis tvungen att köpa den till dottern Sara.
« Äldre Start Nyare »