Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Allt börjar med en bra slöjdlärare!

Direktlänk 1 Kommentarer
Naturskyddsföreningen anordnar klädbytardagar runt om i landet och i dag var det dax i Lund. Moa är superengagerad och bad mig komma dit som "sykunnig". Jag visste väl inte riktigt vad det skulle innebära men det är ju inte så märkvärdigt att sätta upp en liten provisorisk syateljé...

Jag valde att ta med favoritsymaskinen Janome DC 4030 och en billig men bra variant Janome Mystyle.

Det var hur kul som helst, tack vare att de som kom och ville fixa till och sy om kläder var så duktiga!
Så härmed sänder jag ett virituell ros till några riktigt duktiga slöjdlärare här i Lund vars föredetta elever kom och sydde. Gunilla och Gudrun på Tuna, Anna-Britta och Ingrid på Lerbäck, Kristina på Vikinga och Jenny och Ann på Östratorn/Flygel. Heja er och sträck på er i stolthet över era gamla elever.
Det finns givetvis många fler duktiga slöjdlärare i Lund men det var dessa som namngavs. Ungdomarna var rörande överens om att de saknar textilslöjd på gymnasiet.

Inlämning på gång. Konceptet är enkelt. Lämna 5 plagg och ta med 5 nya hem

Sen var det bara att välja och vraka. Över 300 plagg fick nya ägare.

Och ett tiotal syddes om, bra jobbat tjejjer!

Många klipp blev det...
 En stor eleoge till er som anordnade denna fiffiga dag i hållbarhetens tecken. Hoppas att det blir en årlig tradition. Jag kommer gärna tillbaka som "syhjälp".

  1 Kommentarer :

Birgitta skrev 13 maj 2012 kl. 23:34

Jag kan bara hålla med. Tack vare de(n) fantastiska slöjdlärare jag och mina klasskamrater fick i åk 3 - som lät oss göra roliga saker vi genast kunde "använda" - har jag alltid älskat slöjd. Och denna kärlek till slöjd har hållt i sig i alla år. Och för det är jag henne/honom evigt tacksam.

Hälsar
Birgitta

« Äldre Start Nyare »