Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Svarvkurs

Direktlänk 0 Kommentarer
I våras fick jag min lärarlegitimatition! Den säger att jag är behörig att undervisa i ämnet Slöjd!?! Om jag minns rätt så fick vi gå 5 onsdagskvällar på träslöjd under textillärarutbildningen... det är allt! Förutom att jag tillbringat åtskilliga timmar med kniven förstås, jag gillar att skära i färskt trä!

Det lär nog aldrig bli aktuellt att jag undervisar i trä och -metallslöjd men det hindrar ju inte att jag lär mig mer ändå. Svarvning är något jag provat vid ett par tre tillfällen i livet och det har verkligen smakat mer. När nu Skånes Hemslöjdsförbund anordnade kurs nappade jag direkt.

Åke Landström anses av många som den bästa av lärare och jag kan bara instämma, en riktig "extrempedagog". Han finns till vardags i Lillkyrka men drar land och rike kring och håller kurser. 
Mer om Åke kan du läsa på http://www.trasvarvning.se/
 
Jag önskar verkligen att alla blivande slöjdlärare och hemslöjdskonsulenter fick uppleva en vecka med Åke. Alla andra med träintresse också förstås...
Bilderna från kursen är lättare att lägga på Facebook så dem hittar du Här
Du behöver inte vara med på FB för att kunna se bilderna.

Kursen gick av stapeln på Önnestads folkhögskola och jag hoppas verkligen att det blir repris nästa år :-)


« Äldre Start Nyare »