Livet är slöjd!

En blogg om slojd.nu, läromedel, fortbildning och symaskiner. Välkommen!

Med siktet inställt mot ett nytt läsår... Gärna med massor av Ull!

Direktlänk 0 Kommentarer
Det är dags att tacka för det gånga läsåret och önska er alla ett riktigt skönt och välförtjänt sommarlov!
Tänk så många fina roliga, lärorika, underfundiga och spännande alster som elever runt om i landet valt att visa fram i sin Slöjdportfolio, stort tack till alla duktiga elever och lärare som är med och bygger Sveriges största samlingsplats för slöjd! Över 270 000 slöjdalster klan inte ha fel, Slöjdportfolio är roligt för eleverna och enkelt för lärarna!
Är ni inte med ännu så välkomna, anslut nu så ni kommer igång direkt till hösten.
http://www.slojd.nu/slojda/anmalan 
Teminsavgift 325 kr från o med ht.

Vill du redan nu fundera på höstens planering kan du ta hjälp av och bli inspirerad av Nationalencyklopedins nya 

Temapaket: Ull

 Som innehåller följande:


  • Lärarhandledning Ull
    I lärarhandledningen ingår en innehållsöversikt, kommentarer till alla övningar samt facit. Lärarhandledning | Åk:1-3, 4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk
  • Fårets år
    Denna övning ger dig en helhetsbild av hur samspelet mellan odling och djurhållning kan se ut under ett år. Genom att studera vad djuren äter under ett år får eleverna förståelse för en växtsäsong och kan koppla det till odlingssäsonger i stort. Aktivitet | Åk:1-3, 4-6 | Geografi, Slöjd och hantverk
  • Fårets ull
    Ull är ett naturmaterial med många speciella egenskaper. Det kan bearbetas på många sätt för att skapa olika typer av textilier. I denna bildserie får du veta det viktigaste om ull och undersöka hur materialet ingår i det ekologiska kretsloppet. Aktivitet | Åk:1-3, 4-6 | Slöjd och hantverk
  • Från ull till garn
    I den här övningen får du lära dig hur man bereder ullgarn av klippt fårull. Du får också pröva att tvinna en snodd, antingen av din spunna ull eller av ett färdigt garn. Aktivitet | Åk:4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk
  • Växtfärgning av ullgarn
    I denna övning får du lära dig hur man färgar ullgarn med växtfärger. Du får också pröva på det i verkligheten tillsammans med lärare och skolkamrater. Detta är en kul och lärorik aktivitet där man arbetar i grupp en hel dag, helst ute i det fria. Aktivitet | Åk:4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk, Svenska
  • Karda ull
    I denna övning lär du dig hur man kardar ullen så att man kan spinna garn av den eller tova den. Aktivitet | Åk:1-3, 4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk
  • Tova en platta
    Lär dig hur man tovar den kardade ullen. Den tovade ullen kan du sedan göra filt av och använda i konstverk, kläder eller skor. Aktivitet | Åk:1-3, 4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk
  • Nålfilta ett motiv
    Genom att låta en nål med hullingar dra ullens fibrer upp och ner gång på gång tovar man ihop materialet. Det går att tova fast lös ull, garn och halvtovade ullbitar. Släpp fram din fantasi och forma ett motiv som du gillar. Aktivitet | Åk:1-3, 4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk
  • Redovisa din tovade tavla
    När du har slutfört hela processen från ull till färdig tavla kan du känna dig riktigt nöjd! Nu är det dags att redovisa ditt arbete och återvända till den dokumentation du har samlat under arbetets gång. Aktivitet | Åk:1-3, 4-6, 7-9 | Slöjd och hantverk, Svenska
  • Ullmemory
    Lär dig namn och utseende på djur som bär ull genom att spela memory! Aktivitet | Åk:1-3, 4-6 | Slöjd och hantverk
  • Ull som värmer
    Blöta kläder brukar inte värma kroppen så bra. Men ull har väldigt speciella egenskaper. Kan ett par blöta ullvantar värma händerna? Ja, i alla fall en stund. I den här övningen får du jämföra förmågan hos ull och andra tyger att värma när de blir blöta. Aktivitet | Åk:7-9 | Fysik, Kemi
  • Vad vet du om ull?
    I denna övning kan du testa dina kunskaper om ull. Frågorna finns i form av en självrättande övning men du kan också skriva ut frågorna på papper nedan. Kunskapstest | Åk:1-3, 4-6 | Slöjd och hantverk 
    Teminens sista lektion med sexorna skickade jag ut de som var klara men en spade i handen, tygbitar och en kamera. Nästa år ska vi gräva upp och se vad som hänt med tygerna. Helt självinstruerande övning finns i Ne:s temapaket. Jag hoppas att länkarna fungerar när du är inloggad och jag tror att alla skolor har abonnemang på NE?


  • Undrar vad som hänt med de olika textilierna om ett år? Hur ingår de i kretsloppet?
     
 
 
 


Färg, färg, färg!

Direktlänk 0 Kommentarer
Färg är härligt! Vi jobbar nu med att göra mer material till Slöjdlexikon om just Färg. Förra veckan hade jag glädjen att få besöka Spängerskolan i Arkelstorp, tillsammans med både Inger och vår fotograf Christer. Vi fick med oss en massa fina bilder.

En grupp sjuor tog entusiastiskt emot uppdraget att trycka med stämplar.
Jag pratar och visar. Än finns det ju inget i datorn...

Täljda stämplar är toppen.

Någon gillar Volvo.

Fritisdbarnen gick loss med sprejflaskor och dekorerade sitt festtyg, det som ska fram varje gång någon fyller år.

Tack till elever, slöjdlärare Ing-Marie och fritidspedagog Liz!

Hjälp eleverna till bättre betyg.

Direktlänk 0 Kommentarer

En av mina idoler, Bernt-Ove Lundkvist sa så klokt en gång
"Det är först när eleven ska slå i en spik som eleven kan ta till sig kunskapen om hur en spik ska slås i."
Detta citat har följt mig genom åren, under produktionen av Slöjdlexikon... små korta instruktioner som man snabbt hittar, pang!

Lika så är det när eleverna ska redovisa i sin Slöjdportfolio, det hjälper inte att jag "pratar mig blå" om och ger dem lappar med vad de ska ta med i sin redovisning. Det är först när de sitter där och har klickat upp rutan där de ska skiva som instruktionen behövs.
Därför finns det nu en liten pil så att eleven kan klicka fram:
- antingen text som skolans lärare har lagt in till ett specifikt arbetsområde eller eller årskurs
- eller en generell text som vi lagt in med utgångspunkt från Lgr11

När eleven skriver en löpande text kan de checka av rad för rad så att de får med allt i sin redovisning. När de är klara med sin egen text kan de radera "hjälptexten" och skicka in sin redovisning till läraren. 

Skärmdumpsfilm på hur man gör finns HÄR

Jag ser en tydlig skillnad på elevernas redovisningar sedan de fick hjälptexten.
Jag har enbart sexor i år... här är några exempel.
http://www.slojd.nu/slojda/alster/399712
http://www.slojd.nu/slojda/alster/408807
http://www.slojd.nu/slojda/alster/404767
http://www.slojd.nu/slojda/alster/404712
http://www.slojd.nu/slojda/alster/399663

Av de 10 000 timmar eleverna har i grundskolan ska 330 timmar vara slöjd. Då gäller det att eleverna får slöjda så mycket som möjligt när de är i slöjdsalen :-) Sin redovisning och dokumentation kan de göra i Slöjdportfolio, från allt som går att surfa med. Eleverna kan när som helst ändra och förbättra sina bilder och texter.

Foto och slöjd: Wilma Berndtsson
Redovisningarna blir klart bättre med lite hjälp :-)





Göteborg, Stockholm och Furulund, massor av inspirerande möten!

Direktlänk 0 Kommentarer
Den senaste tiden har jag varit på "resande fot" och det är alltid lika roligt att komma ut och möta slöjdlärare med fantastiska idéer om stort och smått. Roligast av allt är givetvis att möta lärare som använder Slöjdlexikon och Slöjdportfolio, då får jag goda tankar med mig hem som vi försöker att omsätta. Inget är så bra att det inte kan bli bättre :-) vi utvecklar både Slöjdlexikon och Slöjdportfolio kontinuerligt.

Efter en resa dimper det också ofta ner mail, som detta från Susanne i Västervik
"Tack för en jättebra eftermiddag!! Googledrive på g "
Susanne ringde senare och berättade att hon fått in elevernas matriser i Slöjdportfolio precis som hon önskat så länge :-) 

Tips på bra trä och metallslöjd efterlyser jag alltid för att samla i Länkdatabasen på Slojd.nu
Det finns många duktiga lärare som gör fina sidor, känner du till fler så maila in länken så lägger vi in den i samlingen under rubriken Skolslöjd. Skriv gärna vad du vill att länken ska ha för Infotext i Länkdatabasen, det är ibland svårt för vår sekreterare Camilla att hitta info... detta gäller även för er som redan är länkade.

Leif Blomqvist, Särlaskolan
http://sarlaslojd.wordpress.com/

Magister slöjd, Ludvig Widén, Kunskapsskolan.
Stefan Ericsson och Kerstin Johansson, Hjortsbergsskolan
https://sites.google.com/a/utb.falkenberg.se/sett2014/home/grundskolan-f-5/projekt-8
https://sites.google.com/site/stefansslojdsida/home
https://sites.google.com/site/kerstinsslojdsida/home

Sten Andersson, Asmundtorps skola
https://www.youtube.com/user/Hemmansagaren7/videos

Fler kul Skolslöjdssidor
Nalleresan, Sofielundsskolan
http://nalleresan.se/

Slöjdstafetten
http://slojdstafetten.se/

Inspirerande och aktuella sidor om slöjden i samhället hittar du här:

Kurbits, Frida Arnqvist Engström
http://www.kurbits.nu/ 

Jeanette Skäring
http://www.jeanettescharing.net/

Nu är det "färdigrest" för denna termin men till hösten väntar nya evenemang, bland annat Slöjdbiennalen och inspirationskvällar i Göteborg på GR-utbildning.

Väl mött!



 

Häng med på resan!

Direktlänk 0 Kommentarer
 
Hösten 2011 följde jag med på Hemslöjdens hantverksresa till Nepal. En på många sätt oförglömlig och lärorik resa...
Efter resan skrev jag nedanstående artikel i Slöjdforum.
 
Nu är det dags igen! Kerstin Andersson som är en verkligt kunnig och välorganiserad guide tar oss med till Laos och Vietnam till hösten. Jag ska passa på använda det resestipendium jag fick i fjor.
 
Häng med du också, jag vågar lova att det blir en stor upplevelse att längta till och minnas för resten av livet!
Läs mer om resan på:
 
Från Slöjdforum 2012-02-12 18:35
 
Inger Möller DegerfältJag for till ett av världens fattigaste länder och fann en rikedom.
Jag säger ibland till mina elever: ”Det folk som glömt hur man väver sitt tyg och bakar sitt bröd, det är ett verkligt fattigt folk.” I Nepal fanns en rikedom av kunskap och en hantverksskicklighet jag sällan skådat. Resan till andra sidan jordklotet var inte bara en geografisk resa, det kändes även som att resa i tiden.
Vi besökte livs levande människor som hade år av kunskap i sitt muskelminne. Silversmeder, träsnidare, tovare, skräddare, sömmerskor, keramiker … Vi fick se hur det tillverkades rottingmöbler, vävda sjalar, tegelstenar, rullad rökelse och papper helt för hand, eller med enkla verktyg, men med ”fabricerad” kvalitet. Det var så imponerande att se deras skicklighet! Och att få se deras tempo, lugnt men enträget.
När vi besökte ett träsnideri stod jag helt förstummad och såg hur en man med oerhörd skicklighet högg fram en gudabild. När han tog en paus i arbetet, reste upp figuren och gick på avstånd för att granska den, kom hans engelsktalande chef fram och förklarade: ”Här i Nepal tar det fem år att bli läkare, men det tar sju år att bli träsnidare …”
På ett tovningsföretag fick vi prova på att tova. Jag testade och tänkte att nog ska väl jag kunna få ihop en liten börs, jag är ju faktiskt ganska bra på att tova. Men oj vad vi skrattade, de nepalesiska proffsen och jag. Deras snabba flinka fingrar trollade ihop ullen, helt utan synbar ansträngning. Jag försökte härma deras handrörelser och jag gjorde verkligen mitt yttersta, men jag kände mig som total novis. När jag sedan dessutom insåg att de endast hade trampsymaskin att sy ihop fodret på, så önskade jag att jag haft mormor med mig.
Hon kunde, ja hon kunde allt, allt det som egentligen är viktigt i livet.
Jag önskar även att jag hade haft alla mina elever med mig till Nepal så att de fått höra det ständiga larmet från trafiken, och se solen går upp över Himalaya. Och framför allt fått ta dem med till alla skickliga hantverkare som vår guide Kerstin Andersson letat fram åt oss hemslöjdsresenärer.
I stället har jag börjat höstens lektioner med ”dagens Nepales”, små bildberättelser om hantverkarna. En av berättelserna har jag satt ihop till en liten film. Den ligger på Youtube, sök på Nepal – Tovning.
Välkommen om du vill följa med en sväng till Katmandu, eller visa dina elever hur man kan tova en hatt.
« Äldre Start Nyare »